Jak zadbać o dobre samopoczucie?

Jak zadbać o dobre samopoczucie?

O swoim psychiczny komforcie myślimy przeważnie, gdy go właśnie brakuje. A to błąd. Aby dobrze czuć się ze sobą, musimy szczególnie zwrócić uwagę na profilaktykę, a przede wszystkim znaleźć czas na to, by ładować swoje baterie regularnie i nie dopuścić do tego, by się wyczerpały.

Nic tak nie pomaga jak solidny odpoczynek

Nie chodzi o to, żeby rzucić pracę i obowiązki, raczej o to, żeby znaleźć w życiu balans. Nie żyć tylko pracą, nawet jak jest najlepsza na świecie. Jak doskonale wiemy, przepracowany człowiek ma problemy z pamięcią i koncentracją, jego praca po prostu staje się nieefektywna, a samopoczucie – gorsze. Jak odpocząć? Po swojemu, niektórzy odpoczywają na kanapie z książką lub z filmem, spotykając się ze znajomymi, biorąc gorącą kąpiel, inni pływając lub biegnąc maraton. Sen, to również ważny element zdrowego stylu życia i podstawa wypoczynku. Ważne, żeby znaleźć czas na swój ulubiony rodzaj odpoczynku i stosować go regularnie.

Czasami trzeba zostać zdrowym egoistą

Czyli znaleźć czas dla siebie, zająć się sobą i swoimi potrzebami. I absolutnie wyzbyć się poczucia winy z powodu tego, że myślimy również o sobie. Jak to zrobić? To również może być czas spędzony z książką, wizyta u kosmetyczki, gra na instrumencie, spacer, zaparzenie herbaty, czyli taka chwila sam na sam z sobą. Oczywiście pomysłów na tę chwilę może być mnóstwo, najważniejsze żeby…stosować je regularnie.

I poradzić sobie ze stresem

Najbardziej szkodliwy dla zdrowia jest stres długotrwały, to właśnie on może powodować złe samopoczucie, zarówno psychiczne jak i fizyczne. Oczywiście w walce ze stresem pomaga zdrowa równowaga pomiędzy pracą i odpoczynkiem. Pomocne są również techniki relaksacyjne: medytacja i skupianie się na oddechu, relaksacja mięśni Jakobsona, techniki wizualizacyjne. O przygotowanie organizmu do niesprzyjających warunków zadbają również naturalne substancje roślinne znane jako adaptogeny. To ich zadaniem jest między innymi wzmocnić nas w walce ze stresem. Dlatego warto jest przyjrzeć się bliżej takim związkom, jak: ashwagandha, bacopa, żeń-szeń. Ich zastosowanie może pomóc i wzmocnić organizm.

Dieta i aktywność fizyczna pomagają na wszystko

Na stres, problemy z pamięcią i brakiem koncentracji, brak energii pomaga również regularna aktywność fizyczna, spotkania ze znajomymi oraz dieta. Jaka dieta? Oczywiście urozmaicona i w pełni zbilansowana, pełna warzyw, owoców, tłuszczy roślinnych, węglowodanów złożonych i dobrej jakości białka. Taki sposób żywienia wpływ na zdrowie holistycznie. Nie pomagają za to używki, takie jak alkohol czy papierosy. Sięganie po nie to zawsze jest rozwiązanie na chwilę i niestety negatywnie odbija się na zdrowiu.

Jak profilaktycznie zadbać o dobre samopoczucie? Warto po prostu zadbać o siebie, oprócz pracy zająć się swoim hobby, odpoczywać, spotykać się ze znajomymi. Ponadto zawsze warto zdrowo jeść i dbać o umiarkowaną, ale regularną aktywność fizyczną.

Bibliografia:

  • Winston D., Maimes D., Adaptogeny od A do Z, Vital, Wydanie I, Białystok 2019.
  • https://www.centrumdobrejterapii.pl/materialy/relaksacja-sposob-na-odprezenie-i-wzmocnienie/
  • https://zdrowie.wprost.pl/odzywianie/suplementy-diety/10182196/adaptogeny-substancje-ziolowe-ktore-zwalczaja-stres-i-poprawiaja-nastroj.html
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a14357-Jak_o_siebie_zadbac_i_poprawic_swoje_samopoczucie