Jak dbać o koncentrację?

Jak dbać o koncentrację?

Co odpowiada za problemy z koncentracją w naszym zabieganym świecie? Odpowiedź zawiera się już w pierwszym zdaniu. Najczęściej wiążą się z naszym stylem życia, pośpiechem i wszędobylskim stresem. Co konkretnie wpływa na nasze problemy z koncentracją i jak sobie z nimi poradzić?

Znajdźmy sposób na stres

To między innymi stres powoduje, że stajemy się mniej efektywni, pogarsza się pamięć, pojawia się problem z koncentracją i ze sprawnym myśleniem. Co gorsze, tak naprawdę chwilowy, nagły stres nie jest tak szkodliwy jak stres długotrwały, o niezbyt mocnym natężeniu. Taki stan może prowadzić do poważnych problemów zarówno ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym (lęk, depresja, zaburzenia nastroju). Jak sobie radzić ze stresem? Raczej nie wchodzi tutaj w grę często powtarzana i chyba niezbyt łatwa do spełnienia rada: nie stresuj się.

Psychologowie radzą raczej treningi relaksacyjne, medytację, spacer, odpoczynek lub aktywność fizyczną. Na lekki stres pomagają też naturalne związki, takie jak: melisa, lawenda, dziurawiec, kozłek lekarski, chmiel. Przed snem za to pomaga odprężyć się aromaterapia, tutaj sprawdza się olejek lawendowy, różany, cynamonowy. Wszystko zależy od tego, co tak naprawdę i konkretnie na nas działa, dlatego każdy musi wypracować sobie własną metodę radzenia sobie ze stresem. Gdy nic nie pomaga, trzeba udać się po pomoc do specjalisty, zwłaszcza gdy pojawiają się również objawy depresji. Znalezienie sposobu na stres jest bardzo ważne, ponieważ może on również wpływać na uczucie zmęczenia lub problemy ze snem. Przeważnie, gdy umiemy radzić sobie ze stresem, radzimy sobie również z pozostałymi problemami.
Co jeszcze sprawdza się w profilaktyce problemów z koncentracją? Okazuje się, że trzeba również dbać o swój pełny żołądek.

Bądźmy najedzeni

Człowiek głodny po pierwsze jest zły, a po drugie ma problemy z koncentracją. We krwi spada poziom glukozy, która z kolei odżywia mózg. Stąd prosta droga do utraty energii, zmęczenia i braku koncentracji. Dlatego trzeba jeść węglowodany, ale te złożone, odpadają więc słodycze, ciastka i białe pieczywo, bo to rozwiązanie tylko na chwilę. Tutaj znacznie lepszą opcją jest pełnoziarniste pieczywo, makarony, kasze, ryż brązowy. Za to owoce bardzo dobrze nadają się na dodającą energii przekąskę. Poza tym dobrze sprawdzają się częste, ale niewielkie posiłki. Nie będzie wtedy okazji do pojawienia się głodu. Poza tym pamięć i koncentracja potrzebują wartościowego pożywienia, dlatego dobrze, gdy w diecie oprócz pełnoziarnistych węglowodanów znajdą się: ryby, orzechy, oleje roślinne, kakao, gorzka czekolada, oliwa z oliwek, warzywa, owoce, jajka, dobre źródła białka zwierzęcego, ale również roślinnego (rośliny strączkowe).

Profilaktycznie wyłączmy rozpraszacze

Czyli? Telefon, na który zerkamy wciąż w trakcie pracy lub nauki; media społecznościowe, w których też ciągle coś się dzieje. To wszystko sprawia, że nie koncentrujemy się na zadaniu, działamy nieefektywnie, marnujemy czas. Jeżeli chcemy to zmienić, z pomocą może przyjść Pomodoro, czyli technika, która pomaga w koncentrowaniu się na zadaniu. Na czym polega? Nastawiamy minutnik na 25 minut, przez ten czas tylko i wyłącznie pracujemy, a rozpraszanie się, sprawdzanie telefonu i itp. zostawiamy sobie na 5 minut przerwy, które następują po okresie pracy. Oczywiście może to być 30 minut pracy/nauki i 10 minut przerwy, to wszystko jest umowne i zależy od nas samych. Ale różnych pomysłów na to, jak radzić sobie z problemami z koncentracją i jak im przeciwdziałać jest naprawdę sporo.

Bibliografia:

  • https://dietetycy.org.pl/omega-3-jaka-zywnosc-zawiera-te-kwasy-tluszczowe/
  • https://www.kwestiazdrowia.eu/dietetyka/jak-poprawic-pamiec-i-koncentracje/
  • https://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/56,105645,12399426,Zabojcy_koncentracji__Co_sabotuje_twoj_intelekt_.html