Czy dieta ma wpływ na zmęczenie?

Czy dieta ma wpływ na zmęczenie?

Przyczyn zmęczenia może być bardzo dużo. Począwszy od zbyt intensywnego wysiłku, poprzez różne schorzenia, stres, problemy ze snem po niewłaściwe odżywianie. Czasami wystarczy odpoczynek, czasami konieczna jest wizyta u lekarza, ale zawsze warto jest się przyjrzeć temu co mamy na talerzu.

Wysoko przetworzone produkty powodują zmęczenie

Czy można zmęczyć się dietą? Może niekoniecznie dosłownie, ale to co jemy ma ogromny wpływ na pracę całego organizmu. Wysoko przetworzone jedzenie, pełne cukru i tłuszczu źle wpływa na nasze zdrowie, również zabiera energię, dodaje zbędne kilogramy.

Cukry proste, które znajdują się np. w białym pieczywie, makaronach, ciastkach, słodyczach, napojach, dodają energii i odpędzają zmęczenie tylko na chwilę. Po spożyciu takiego posiłku dosłownie przez moment czujemy się lepiej, potem spada we krwi poziom glukozy i pojawia się zmęczenie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że produkty przetworzone pełne są sztucznych barwników i konserwantów. Dlatego zdecydowanie lepiej, i to z wielu powodów, jest wprowadzić do diety węglowodany złożone, czyli pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy, pełnoziarnisty makaron, płatki owsiane, kasze (gryczana). Kiedy do diety doda się jeszcze warzywa, najlepiej surowe i owoce (z nimi ostrożniej, bo to również źródło cukru), to można pożegnać zmęczenie na dłużej. Poza tym to również znakomite źródło błonnika, witamin, minerałów i antyoksydantów, koniecznych by organizm prawidłowo funkcjonował.

W diecie ważne jest żelazo

Zmęczenie to również jeden z objawów niedokrwistości z powodu niedoboru żelaza. Dlatego, by temu zapobiec ważne jest m.in. dostarczenie do organizmu żelaza wraz z pożywieniem. Dobrym źródłem żelaza są: mięso, podroby (szczególnie wątroba), jajka oraz soja, soczewica, pestki dyni, słonecznika. Oprócz żelaza w procesach krwiotwórczych bierze również udział witamina B12. I o jej obecność w diecie też trzeba zadbać. Witaminę B12 znajdziemy jedynie w produktach odzwierzęcych i należą tutaj: mięso, mleko i jego przetwory, ryby, jaja.

Podczas odchudzania trzeba jeść

Osoby, które są na dietach cud, często narzekają na brak energii i zmęczenie. To dlatego, że w ich diecie jest za mało kalorii. Restrykcyjne odchudzanie zdecydowanie bardziej szkodzi niż pomaga. Owszem może dać szybki efekt, ale wynika on przeważnie z utraty wody (nie tłuszczu), poza tym szybkie odchudzanie przeważnie kończy się efektem jo-jo. Dobre i w miarę zdrowe tempo chudnięcia to 0,5-1 kg na tydzień. A dieta odchudzająca powinna dostarczać nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze, czyli białka, zdrowe tłuszcze, węglowodany złożone, witaminy i minerały. Taki skład diety zadba o to, żeby odchudzanie było z jednej strony skuteczne, a z drugiej nie wyczerpało organizmu. Poza tym podczas diety odchudzającej (i nie tylko wtedy) dobrze jest jeść regularne, niewielkie posiłki. Nie dochodzi wtedy do sytuacji, że brak nam sił, bo jesteśmy zwyczajnie głodni. Dlatego pomysł na 5 posiłków dziennie ma sens i warto go stosować.

W diecie, która ma poradzić sobie ze zmęczeniem warto zadbać o obecność pełnoziarnistych węglowodanów, białka pochodzenia zwierzęcego (lub dobrej jakości białko roślinne), warzyw, owoców, orzechów, tłuszczy roślinnych. Za to na pewno trzeba odstawić wysoko przetworzone produkty, słodycze, ciastka, tłuste potrawy, to one w dłuższej perspektywie sprawiają, że po posiłku czujemy się zmęczeni. Czyli jak zwykle, dobrze zbilansowana, zdrowa dieta ma sens.

Bibliografia:

  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63297,witamina-b12
  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/242613,kluczowe-sa-weglowodany
  • https://www.mp.pl/medycynarodzinna/artykuly/121832,zespol-przewleklego-zmeczenia-rozpoznanie-i-leczenie
  • Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Gawęcki Jan (red), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.