5 sposobów na naturalną energię

5 sposobów na naturalną energię

Temat braku energii staje się coraz bardziej aktualny w okresie jesienno-zimowym. Oprócz sezonowego przeziębienia, łapie nas wtedy niechęć do działania, dopadają stany depresyjne i zmęczenie. Jak sobie z nimi poradzić?

Gdy nic ci się nie chce, to idź na spacer

Aktywność fizyczna zawsze się opłaca, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu. Dotlenia organizm, poprawia odporność, a nawet poprawia nastrój i jakość snu. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby wyjść z domu i przebiec maraton…Dobrze sprawdza się już 30 minut aktywności fizycznej, przez 3 dni w tygodniu.

Człowiek wyspany działa lepiej

O dobry sen jest trudno, gdy zewsząd atakuje nas stres i pośpiech. Są jednak sposoby, które poprawiają jakość snu. Problemy z zaśnięciem? Eksperci radzą, by na 2 godziny przed snem wyłączyć telefon, telewizor; tuż przed snem dobrze jest przewietrzyć sypialnię, wziąć odprężającą kąpiel. Nie poleca się za to intensywnej aktywności fizycznej wieczorem, wtedy można „wybić się” ze snu.

Dzień zaczyna się od śniadania

Pomijanie śniadania lub łapanie czegoś w biegu to bardzo częsty błąd. A organizm potrzebuje porannego zastrzyku energii, bez niego ciężko będzie mu działać. Jakie śniadanie najlepiej zjeść? Pożywne, może to być owsianka z owocami, kanapka z pełnoziarnistego pieczywa lub omlet. Ważne, żeby śniadanie na stałe zagościło w jadłospisie. To ważne również dla osób, które dbają o figurę, pożywne śniadanie sprawia, że później, w ciągu dnia nie ma się ochoty na podjadanie.

Lepiej jeść częściej a mniej

Podstawą zdrowej diety są oczywiście pełnowartościowe posiłki, które odżywiają organizm. Ważne też jest to, że zbyt obfite posiłki powodują senność, zmęczenie. Dlatego znacznie lepiej tak zorganizować sobie dzień, by zjeść więcej (np. 5) mniejszych posiłków. Aby dodać sobie energii do działania, warto zadbać o to żeby na talerzu znalazły się produkty bogate w takie związki, jak: witaminy z grupy B, magnez, żelazo, selen, antyoksydanty. Czyli dieta powinna być przede wszystkim urozmaicona; powinna zawierać pełnoziarniste węglowodany, dobrej jakości białko (chude mięso, ryby), tłuszcze roślinne, warzywa i owoce. Dlaczego powinniśmy jeść węglowodany złożone? Trawimy je wolniej, w efekcie nie ma gwałtownych wahań poziomu glukozy, tak jak w przypadku węglowodanów (cukrów) prostych. Jednym słowem, po białej bułce mamy szybciej energię, ale równie szybko się ona kończy, a po pełnoziarnistym pieczywie energia pozostaje na dłużej.

Pamiętajmy o płynach

Jednym z objawów odwodnienia organizmu jest zmęczenie. Dlatego trzeba pamiętać, by pić, najlepiej wodę, ale również inne płyny. Powinniśmy wypijać średnio 1,5 l wody dziennie. Są oczywiście sytuacje, gdy zapotrzebowanie na płyny jest większe, np. podczas zwiększonej aktywności fizycznej lub upałów. Nie trzeba też się bać ani herbaty, ani kawy. Zwłaszcza kawa, która zawiera kofeinę, pita z umiarem odsunie zmęczenie, senność i poprawi koncentrację. Nie jest za to dobrym pomysłem picie napojów energetycznych. Zawierają bardzo dużo cukru, sztucznych dodatków, a pite w nadmiarze mogą dostarczyć zbyt dużo kofeiny.

Przede wszystkim warto zadbać o zdrową i zróżnicowaną dietę, pamiętać o nawodnieniu organizmu i ćwiczyć, najlepiej regularnie. Kiedy nie mamy pewności, że dieta dostarcza nam wszystkich, niezbędnych składników, zawsze możemy rozważyć rozsądną suplementację. Nie można zapominać tylko o tym, że suplementy uzupełniają dietę, ale jej nie zastępują.

Bibliografia:

  • Gawęcki J. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • https://www.health.harvard.edu/energy-and-fatigue/9-tips-to-boost-your-energy-naturally
  • https://www.health.harvard.edu/special-health-reports/Boosting-Your-Energy